لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز وسیله نقلیهاست که با به وجود آوردن اصطکاک با دیسک یاکاسه ترمز باعث شتاب منفی در خودرو میشود. قدرت این سیستم معمولاً چند برابر قدرت موتور میباشد. توان مصرفی برای متوقف ساختن خودرو به صورت انرژی حرارتی دفع میشود.به جز خودروهای برقی و هیبریدی که دارای سیستم تبدیل انرژی حرکتی خودرو به انرژی الکتریکی و ذخیره آن هستند، سایر خودروها عمل ترمزگیری را از طریق اصطکاک و تولید انرژی گرمایی بین لنت و کاسه یا دیسک چرخ، به انجام میرسانند.
لنت ترمز وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاک، انرژی جنبشی موتور را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند. و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید تا اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون رفته و یا از سرعت آن کاسته شود.
لنت ترمز میبایست دارای ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین در مقابل ساییدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.
تولید لنت ترمز شامل دو پروسه اصلی ساخت کفشک و لقمه لنت میباشد. کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده اشکال متفاوتی دارد. لقمه لنت خود به ۵ نوع تقسیم میشود که عبارت است از:
- بدون آزبست ارگانیک NAO
- سرامیکی
- نیمه متالیک
- کم متالیک
- زینتری
لنت های ارگانیک NAO
در ساخت لنتهای بدون آزبست از الیاف مصنوعی شیشه، الیاف آرامید و الیاف ارگانیک (آلی) طبیعی استفاده میشود. این مواد برای تقویت مواد تشکیل دهندهی لنت بکار می روند و به عنوان مواد اصلاح کننده به صورت ارگانیک و یا غیر ارگانیک به ساختار الیاف لنت اضافه میگردند. این مواد لنت در واقع برای بالا بردن قدرت ترمزگیری و گیرایی لنت ترمز به آن اضافه میگردد.
لنت سرامیکی
لنتهای سرامیکی از ترکیب مواد سرامیکی و مواد ارگانیک ساخته شدهاند و به عنوان مدلی از لنتهای (NAO) بهحساب میآیند ولی در آنها ذرات مس و برنج را نیز میتوان یافت.
لنتهای نیمه متالیک
متداولترین نوع لنتهای ترمز مورد استفاده در خودروهای جادهایی لنتهای نیمه متالیک میباشد. این نوع از لنتها بدلیل استفاده از عناصر فلزی در ساختار مواد آنها، این گونه نامیده شدهاند. بیش از نیمی از وزن این لنتها را ذرات آهن و استیل تشکیل میدهد، و در ساختار آنها از مقادیر بالای گرافیت که با کک نفتی ممزوج شده استفاده کردیده است.
به دلیل وجود ذرات فلز این نوع لنت انتقال حرارت خوبی دارند و حرارت را به خوبی به دیسک انتقال میدهند، در نتیجه خنکتر از لنتهای ارگانیک کار میکنند.
کم متالیک
در لنت های کم متال در حدود % ۲۰ از وزن لنت را فلزاتی نظیر آهن و استیل تشکیل میدهند و قسمت اعظم آن را الیاف و مواد ارگانیک و غیرارگانیک موجود در لنت های NAO ست. در این لنتها از روان کنندههای کامپوزیت به جای گرافیت استفاده میشود و اغلب در خودروهای لوکس اروپایی مورد استفاده قرار می گیرند.
زینتری
در ساخت و تولید این نوع لنتها از ذرات استیل و الیاف کامپوزیتی استفاده میشود و بیشتر برای مقاصد آفرود، مسابقه و هواپیماها مناسب میباشند. این لنتها برای بدست آمدن بهره مطلوب میبایست حتما گرم شده و به دمای لازم برسند. این گونه لنتها دیسکهای ترمز را شدیداً میساید و عمر دیسک چرخ را چندین برابر کاهش میدهد